fredag 16 september 2011

Amerikanska pengar ser ut som leksakspengar


Att åka till USA är inte som att åka någonstans i europa. Det är ett helt projekt!
Efter flera veckor av irritaion över den amerikanska ambassaden och dess skumma frågor angående mina intentioner med min resa och diverse tidigare sjukdomar som jag kunde tänkas föra in i landet bestämde jag mig till slut för att resa in på ett turismvisum som gäller i 90 dagar.
Nog ska jag ha tid till att upptäcka New York och ska försöka att inte ägna mig åt allt för turistiga grejer som att åka upp i frihetsgudinnan eller något annat totalt ointressant.
Nej resan ska gå åt till att lära känna den riktiga New York kulturen och allt vad staden har att erbjuda, vilket är mycket efter vad jag har hört.
Efter flera månader av förberedelser ser det ut som om jag äntligen är klar med allt, till och med min väska är i stort sett färdigpackad två dagar innan avfärd, nu ska den bara vägas så jag inte åker på att få betala för övervikt.
Växlade även pengar igår, men varför ser dollar ut som låtsaspengar?
När damen i kassan på Forex växlade in mina riktiga svenska pengar mot något som såg ut att komma från Monopol var det nära att jag sa till henne: nehe du vänta lite här...vem tror du att du försöker lura?
Men det kanske bara är jag som spelat Monopol för många gånger. Kan dessutom vara en fördel när man sedan går ut och shoppar för dem, man tänker inte på att det är riktiga pengar som man gör av med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar